امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 694 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر «سید تقی نوربخش» خبرداد؛

سازمان تامین اجتماعی امسال 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

خبرایران: دکتر «سید تقی نوربخش»مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با دشوار خواندن وضعیت مالی این سازمان گفت : سازمان تامین اجتماعی امسال پنج هزارمیلیارد تومان کسری بودجه دارد که باید از محل سرمایه گذاری تامین شود.
سازمان تامین اجتماعی امسال 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دکتر «سید تقی نوربخش» این موضوع را در جلسه دبیران اجرایی کانون های کارگری سراسر کشورمطرح کرد و گفت بر اساس قانون رویه های اجرایی سازمان باید هرسه سال یکباربازنگری شود اما این موضوع طی 38 سال گذشته انجام نشده است.

وی نا متعادل بودن منابع و مصارف تامین اجتماعی را ناشی از بی توجهی به این تکلیف قانونی دانست و گفت: این مسئله را در سال های گذشته پیش بینی می کردیم اما طی 8 سال گذشته روند تعادل نبودن منابع و مصارف به صورت تصاعدی رشد کرده است.

نوربخش مهمترین منابع درآمدی تامین اجتماعی را حق بیمه دریافتی دانست و افزود: این مبلغ عمدتا برای هزینه درمان و مستمری های بازنشستگی مصرف می شود.

وی منابع تامین اجتماعی را به دو دسته نقدی و تعهدی تقسیم کرد و گفت: منابع نقدی همان حق بیمه ای است که از کارفرمایان وصول می شود و منابع تعهدی نیز سهم دولت از حق بیمه کارگران تحت پوشش است که به عنوان مطالبات تامین اجتماعی از دولت محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: علاوه بر اینکه سهم دولت از حق بیمه تعدادی از بیمه شدگان تامین اجتماعی به عناوین مختلف بیشتر است ، کارگران ساختمانی، باربران، قالی بافان، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران، بیمه شدگان کارگاه های کوچک، زنبورداران، صیادان و بسیاری از دیگر بیمه شدگان نیز از کمک دولت استفاده می کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، نسبت منابع نقدی به تعهدی را از دیگر عوامل موثر بر فعالیت تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در سال 80 نسبت منابع نقدی به تعهدی 11 به یک بود. یعنی در آن سال منابع نقدی 11 هزار میلیارد تومان و منابع تعهدی هزار میلیارد تومان بود. در سال جاری منابع نقدی سازمان 23 هزار میلیارد تومان است در حالی که منابع تعهدی به 15 هزار میلیارد تومان می رسد.

نوربخش مکانیزم درآمدی تامین اجتماعی را دارای اشکال دانست و گفت: در حال حاضر دولت به کارفرمایی بزرگ تبدیل شده است که توان اجرای تعهدات خود را ندارد.

به گفته دکتر نوربخش مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) حدود 30 هزار میلیارد تومان است که در صورت تداوم وضعیت فعلی درشش سال آینده باید تمامی شرکت ها و هولدینگ های شستا برای تامین هزینه های جاری سازمان به فروش برسند.

وی با اشاره به موضوع تعهد سنواتی تامین اجتماعی اظهار داشت: تعهد سنواتی تامین اجتماعی حدود 500 هزار میلیارد تومان است اما ارزش مجموع دارایی های این سازمان بیش از 150 هزار میلیارد تومان نیست و این وضعیت برای یک صندوق بیمه ای هشدار دهنده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در عین حال مشارکت دولت در این سازمان را از نوع تضامنی دانست و گفت: در هر حال دولت تضمین کننده تعهدات سازمان است اما ما باید به عنوان سربازان انقلاب دغدغه نظام داشته باشیم و برای پیشگیری از بروز مشکلات به فکر چاره باشیم.

دکتر نوربخش وضعیت فعلی تامین اجتماعی را ناشی از نبود دیدگاه های کارشناسی ارزیابی کرد و ادامه داد: در تلاشیم تا سازمان به ریل اصلی خود برگردد و منابع و مصارف آن متعادل شود.

وی ضروری ترین نیاز سازمان را ایجاد ساختاری کارآمد و مناسب عنوان کرد و افزود: حوزه سرمایه گذاری نیز نباید به حیاط خلوت تبدیل شود، باید افراد شایسته ای از بدنه مدیریتی تامین اجتماعی در این مجموعه به کار گرفته شوند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به تدوین قانون مستقلی در خصوص هدفمندسازی یارانه ها، گفت: پوشش کامل بازنشستگی و درمانی در نظرگرفته شده در آن زمینه ساز تحول در سازمان تامین اجتماعی است، زیرا حداقل فایده آن تحمیل نشدن تکالیف حمایتی به این سازمان است.

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب