امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7523 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رونمایی از تازه‌ترین کتاب احمد ضابطی‌جهرمی در جشنواره سینما‌حقیقت

خبرایران : عصر دیروز و در جریان برپایی هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مراسم رونمایی از کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» نوشته دکتر احمد ضابطی جهرمی با حضور اکبر عالمی، شمس لنگرودی، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، علیرضا قاسمخان و شاهین امین (مجری) در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد.
رونمایی از تازه‌ترین کتاب احمد ضابطی‌جهرمی در جشنواره سینما‌حقیقت

به گزارش خبرایران از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، اکبر عالمی در ابتدای این مراسم گفت: قبل از آیین رونمایی، فیلم مستند «سخت مثل آب» که پرتره‌ای از محمد شمس لنگرودی را دیدم و باید بگویم اندیشمندی مانند شمس لنگرودی گوهر یگانه‌ای برای آسمان فرهنگ و هنر و ادب ایران است.

وی در ادامه با ابراز علاقه قلبی به دکتر احمد ضابطی جهرمی با بوسه بر نام او، از دانشجویان خواست تا بر نام نویسنده این کتاب بوسه بزند.

عالمی در ادامه افزود: موهای من سفید است اما ضابطی‏جهرمی با بیش از ۴۰ سال تجربه تدریس در تمام دانشگاه‌های هنری به درجه استادی رسیده و اساتید امروزی هنر ایران را پرورش داده است؛ زیرا کلاس جهرمی درباره فیلم مستند نبود، بلکه پیرامون زندگی، انسان بودن و... بود.

وی یادآورشد: زمان پخش برنامه هنر هفتم، هر وقت مستاصل می‌شدیم از اینکه چه کسی را دعوت کنیم تا حرف بزند و نقد درست داشته باشد، از ضابطی جهرمی تقاضا می‌کردیم به کمک ما و شبکه یک بیاید و درباره فیلم حرف بزند.

عالمی ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره سینماحقیقت و آیین رونمایی کتاب «شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» اظهار داشت: تبلور کامل تحقیق در کنار ۴۰ سال تدریس در این کتاب نمود پیدا کرده است. این یک افتخار برای سینمای مستند است که این کتاب در هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت معرفی شد.

در ادامه برنامه احمد ضابطی‌جهرمی گفت: از ۷ سالگی فیلم می‌دیدم و از‌‌ همان زمان سینما روی کارهای من تاثیر گذاشته بود. در هفت سالگی روح بزرگ را در سینما دیدم و از همان موقع تصمیم گرفتم تا آخرین نفس‌ها برای سینما بمانم، زیرا این هنر آمیخته با احترام و شکوه بزرگ است.

وی افزود: برای این کتاب هرچه در توان داشتم را گذاشتم و به عبارتی برای این برگ سبز و تحفه درویش، تمام توان تجربی خود را به کار گرفتم. من با یک کتاب کامل به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رجوع کردم و شورای پژوهش مرکز هم بعد از مطالعه، با چاپ این کتاب موافقت کردند و این افتخار بزرگی برای من بود.

در پایان این مراسم و از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی «کتاب شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند» به امضای احمد ضابطی‌جهرمی به حاضرین در نشست اهدا شد.

موضوع این کتاب کانون «نظریه شناخت فیلم مستند» است که این نظریه عمدتاً به مباحث کلیدی شناخت شکل‌ها، زیرگونه‌ها، ساختار‌ها و روش‌های بازنمایی واقعیت در سینمای مستند می‌پردازد.

گفتنی است: این کتاب مشتمل بر ده بخش از جمله: مستند‌شناسی در چشم انداز نظریه شناخت شکل فیلم، گفتمان شکل و ساختار در سینمای مستند، انواع طبقه بندی‌های فیلم مستند، کهن الگوهای شکل در سینمای مستند، شیوه‌شناسی مستندسازی و روش‌های بازنمایی مستند، سبک‌های کهن و نوین مستند، مستندهای روایتی و ترکیبی، محتوا و پژوهش در سینمای مستند، انسان‌شناسی تصویری و سینمای مستند، جایگاه فرهنگی و اجتماعی سینمای مستند و نقش فیلم مستند در شکل گیری سینمای ملی است.

هشتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، از روز یکشنبه نهم آذرماه آغاز شد و تا روز ۱۶ آذر ادامه دارد.

روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب