امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 7958 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرداد؛

شکل‌گیری انجمن قرآنی با همایش سراسری خادمان قرآن کریم/ دعوت از مراجع برای حضور در هم‌اندیشی / تاکنون 22 نمایشگاه قرآنی برگزار کرده‌ایم

خبرایران: حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت: هم‌اندیشی خادمان قرآن در مشهد در تاریخ ۱۴ و ۱۵ دی‌ماه برگزار می شود. هشت مجمع نیز به زودی ذیل فعالیت‎های این انجمن تشکیل خواهد شد.
شکل‌گیری انجمن قرآنی با همایش سراسری خادمان قرآن کریم/ دعوت از مراجع برای حضور در هم‌اندیشی / تاکنون 22 نمایشگاه قرآنی برگزار کرده‌ایم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری تشریح اهداف و برنامه های هم اندیشی سراسری خادمان قرآن کریم صبح امروزبا حضور«حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارودر این نشست خبری «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بااشاره به راه‌اندازی انجمن خادمان قرآن کریم یکی از کارهای بزرگی است که در حوزه قرآنی شکل می‌گیرد، گفت: از روزهای آغازین برپایی نمایشگاه قرآن در دوره اخیر دبیرخانه خادمان قرآن کریم در کنار نمایشگاه شروع به کار کرد، در ابتدا باور نداشتیم که راه‌اندازی چنین انجمنی تبدیل به یک شجره طیبه شود و محصولات و خروجی‌های آن بتواند موجب تعجب همگان شود.

وی افزود: خادمان قرآن بالاترین شخصیت‌های قرآنی کشور هستند که البته تاکنون تعدادی از آنها توانسته‌اند نشان خادمی قرآن را از دستان رؤسای جمهور در ادوار مختلف دریافت کنند. در مجموع ادوار مختلفی که به فعالان قرآنی نشان خادمی قرآن اهدا شده است تا کنون 192 نفر بوده‌اند که 34 نفر از این تعداد از دنیا رفته‌اند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به نام بردن عده‌ای از خادمان قرآن که از دنیا رفته‌اند پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمله افرادی که نشان خادمی قرآن دریافت کرد‌ه‌اند و از دنیا رفته‌اند می‌توان به افرادی همچون مهدی آذریزدی، ابریشم‌کار، علی اربابی، ابوالقاسم امامی، محمدجعفر امامی، اوحدی، ابراهیم مولایی، طاره حدیثی، بنیانگذار نمایشگاه قرآن، عبدالغنی قیم، علامه مرتضی عسگری، علی‌اکبر غفاری، فولادوند، مؤذن‌زاده اردبیلی، طاهره صفارزاده و ... اشاره کرد.

حشمتی با بیان اینکه در بین خادمان قرآن کریم اسامی تعدادی از مراجع تقلید هم دیده می‌شود، تصریح کرد: این افراد و تمام اعضای این انجمن به عنوان راهنماهای ما در اجرای فعالیت‌های قرآن خواهند بود. این نشست در مهشد مقدس برگزار می‌شود و در آنجا هیئت مؤسس این انجمن انتخاب خواهد شد. در ادامه و پس از ثبت اساس‌نامه عضوگیری مجامع تخصصی که تعداد آنها هشت مجمع است پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: در این مجمع حدود 160 خادم قرآن دعوت شده‌اند که برخی به دلیل کهولت سن و یا سایر گرفتاری‌ها حضور نخواهند داشت. اساس‌نامه پیشنهادی که برای آخرین بار توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازبینی شده است در این مجمع مورد بحث قرار خواهد گرفت. بخش اعظم این اساس‌نامه مجامع تخصصی قرآن کریم هستند.

حشمتی عنوان کرد: حدود 34 نفر از 192 نفر تقدیر شده محروم شده‌اند و امسال از 160 نفر دعوت کرده‌ایم. یکی دیگر از کارهای ما تقدیم اساسنامه پیشنهادی در این جلسه است. این اساسنامه بارها اصلاح شده و آخرین اصلاح آن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است ولی همین اساسنامه تصحیح شده هم پیشنهاد است که اگر علما بخواهند می‌توانند تغییری ایجاد کنند.

وی با اشاره به این‌که در این اساسنامه 8 بند تخصصی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بخش مهم و اصلی این اساسنامه "مجامع تخصصی" است. که این مجامع در 55 حوزه پژوهشی، قاریان، حافظان، رسانه‌ها و ناشران، نرم‌افزارها، حوزه مدیران قرآنی، حوزه آموزشی و انجمن‌های قرآنی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: در کشور برای هر فعالیتی انجمنی داریم، راه‌اندازی انجمن قرآنی هم می‌تواند به فعالیت‌های تخصصی قرآن کمک زیادی کند. تجلیل از خادمان زمینه حضور و نقد آنها را فراهم می‌کند. برای قدرشناسی بیشتر از فعالیت‌های آنها بهتر است که پای صحبت‌های آنها بنشینیم و بدانیم که چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و چه فعالیت‌هایی را می‌خواهند انجام دهند.

حشمتی گفت: اکنون در دنیا انجمن‌ها حرف اول را می‌زنند و دولت‌ها سعی می‌کنند که از فعالیت‌های خود کم کنند و نیمی از این فعالیت‌ها را به انجمن‌ها واگذار کنند. در حوزه قرآن راه‌اندازی انجمن دیر شکل گرفت و به نوعی در این عرصه یک عقب‌ماندگی داریم.

وی ادامه داد: این همایش مقدمات شکل‌گیری انجمن قرآنی است و بالاترین سطح یک تشکل قرآنی انجمن خادمان قرآنی است و امیدواریم که فعالان حوزه قرآنی با عضو شدن در این انجمن‌ بتوانند مجوزهای خود را دریافت کنند.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد: رئیس این انجمن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی عضوهای حقوقی هستند که به نوعی می‌شود گفت اینها NGO هستند و ما این سرمایه‌های بزرگ را برای فعالیت‌های قرآنی داریم ولی قدر آن را نمی‌دانیم که با جمع شدن آنها در یک انجمن می‌توانیم بهره بسیار زیادی در فعالیت‌های قرآنی از آنها ببریم.

حشمتی تأکید کرد: ما تاکنون 22 نمایشگاه قرآنی را برگزار کرده‌ایم و 20 دوره تجلیل از خادمان قرآنی. اگر بخواهیم کل فعالان قرآنی را در نظر بگیریم حدود 1000 نفر هستند که ما تاکنون آنها را شناسایی کرده‌ایم و بعد از تأسیس انجمن، معرفی آنها توسط این انجمن صورت می‌گیرد. همچنین دبیرخانه و سایتی نیز برای آنها راه‌اندازی می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: این مجامع عبارت از مجمع پژوهش، تفسیر و ترجمه قرآن، مجمع قاریان قرآن، حافظان قرآن، رسانه‌ها و ناشران قرآنی، نرم‌افزارها و سایت‌های قرآنی، هنر، خوشنویسی، تذهیب و فیلم قرآنی، مجمع مدیران قرآن و مجمع آموزش قرآن کریم هستند که به عنوان مجامع اصلی انجمن خادمان قرآن کریم فعالیت خواهند کرد.

حشمتی با اشاره به کارآمدی انجمن‌ها در کشور و جایگاه ویژه آنها در جوامع مختلف، گفت: دولت تصمیم دارد تا فعالیت‌های خود را از طریق انجمن‌ها پیگیری کند و فعالیت‌های خود را به آنها واگذار نماید، ما نیز در انجمن خادمان قرآن بخشی از وظایف و اختیارات خود را به این انجمن واگذار خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امیدوار است قرآنیان درجات مختلف مهارت را با استفاده از این انجمن دریافت کنند، گفت: در اساس‌نامه این انجمن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس انجمن و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان اعضای حقوقی این انجمن مطرح هستند. این به این مفهوم است که دولت را در کنار حوزه‌های تخصصی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه افرادی که برای حضور در این مجمع دعوت شده‌اند تعداد کمی از خادمان قرآن کریم هستند، ابرازداشت: تا کنون نزدیک به 1000 خادم قرآن شناسایی شده‌اند که از این تعداد همانطور که گفته شد 190 نفر نشان خادمی قرآن را دریافت کرده‌اند، به عنوان مثال در بحث قاریان قرآن به تعداد معدودی نشان خادم قرآن اهدا شده است و این در حالی است که قاریان بین‌المللی بسیار زیادی در کشور حضور دارند.

حشمتی درپایان گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت ویژه در خدمت این انجمن خواهد بود، به عنوان مثال اگر این انجمن برای انتشار یک کتاب نیاز به همکاری داشته باشند با تمام توان به آنها کمک خواهیم کرد و ناچار از چاپ آن هستیم. ضمانت اجرایی فعالیت‌های این انجمن بستگی به خود انجمن دارد و این نیست که اختیاراتی برای آن در نظر گرفته شود. خادمان قرآن سرمایه‌های بسیار بزرگی هستند که تا کنون در کنار هم جمع نشده بودند و کنار هم بودن این افراد منشأ فعالیت‌های بزرگی خواهد بود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب