امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8076 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس مؤسسه صدری مطرح کرد؛

بدون آزاداندیشی بصیرت هم به وجود نخواهد آمد/ جامعه مسلمان در حیات خود دارای انواع کج روی‌ها، انحرافات، فتنه‌ها و امثال این‌ها است

خبرایران : حجت‌الاسلام غلامی، رئیس مؤسسه صدری در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: جامعه مسلمان در حیات خود دارای انواع کج روی‌ها، انحرافات، فتنه‌ها و امثال این‌ها است، بخشی از این شرایط محصول جهل و نادانی و سطحی نگری، بخشی نیز محصول دنیاگرایی و بی‌تقوایی و قسمتی نیز محصول عملیات دشمن است.
بدون آزاداندیشی بصیرت هم به وجود نخواهد آمد/ جامعه مسلمان در حیات خود دارای انواع کج روی‌ها، انحرافات، فتنه‌ها و امثال این‌ها است

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما؛ حجت‌الاسلام غلامی، رئیس مؤسسه صدری در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما بیان داشت: جامعه مسلمان در حیات خود دارای انواع کج روی‌ها، انحرافات، فتنه‌ها و امثال این‌ها است، بخشی از این شرایط محصول جهل و نادانی و سطحی نگری، بخشی نیز محصول دنیاگرایی و بی‌تقوایی و قسمتی نیز محصول عملیات دشمن است.

وی با اشاره به این که کج روی‌ها و فتنه‌ها نتیجه فاصله گرفتن از امام است گفت: مهم ترین چیزی که در مواقع فتنه می‌تواند جامعه را حفظ کند و مردم را سربلند بیرون بیاورد بصیرت است. توصیه شده است که در چنین شرایطی باید به خود قرآن مراجعه کرد.

غلامی تأکید کرد: البته متأسفانه برخی از افراد از قرآن برای رفتارهای ناشایست خود استفاده می‌کنند لذا باید متوجه باشیم که مراجعه سطحی به قرآن به تنهایی کافی نیست بلکه آن چیزی که دست ما را می‌گیرد تأسی کردن و دست به سوی امام بردن است.

وی با اشاره به این که در شرایط فتنه امام و یا نائب بر حق او مرز بین حق و باطل را جدا می‌کند گفت: این که در قرآن آمده است که فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ منظور از اهل الذکر و مصداق بارز اهل ذکر ائمه هستند که می‌توانند در چنین شرایطی بهترین راهنمای ما باشند.

رئیس مؤسسه صدری تصریح کرد: در اغلب ماجراهای تلخ جامعه اسلامی نفسانیات در کشاندن مسلمانان به انحراف و سقوط آنان نقش داشته است در حقیقت اهل باطل خودشان به باطل بودن راهشان آگاهی دارند حتی در قرآن هم به این موضوع اشاره می‌کند که فرعون نیز به بطلان بودن خود یقین داشت اما بازهم بر روی آن تأکید می‌کرد.

وی افزود: ما اگر مدعی پیروی از امام و یا نائب بر حق او هستیم به وضوح می بینیم که وی در یک میدان مشخص ایستاده و بقیه را نیز به سمت خود دعوت می کند در این شرایط تردید معنا ندارد. در حقیقت این که بگویم حق و باطل را تشخیص نمی‌دهم هیچ معنایی نخواهد داشت.ما زمانی می توانیم بگوییم که فهم و تشخیص درستی از مسیر و راه حق و باطل نداشتیم که مسئولیت این تشخیص کاملا بر گردن خودمان باشد.اما وقتی امام معصوم و مرجع تقلید و ولایت فقیه وجود دارد این تردیدها نا به جا است.

وی اضافه کرد: اگر آزاداندیشی وجود نداشته باشد بصیرت هم به وجود نخواهد آمد، آزاد اندیشی به معنای آزاد شدن از اسارت تعصبات، تحجر، تقلید و لجاجت است. بسیاری از کسانی که فتنه را آغاز کرده و یا در فتنه گمراه می‌شوند کسانی هستند که فاقد آزاداندیشی هستند.

وی بیان داشت: امام هدایت گری‌هایش کلان است بنابراین افراد آگاه باید مبتنی بر آگاهی هایی که از امام خویش اموخته‌اند وظایف خود را در خصوص روشنگری انجام بدهند، البته این روشنگری در طول امام است نه در عرض امام اما برخی فکر می کنند که می‌توانند در عرض امام قرار بگیرند.  این گونه نیست حتی علما و فقها و بزرگان دیگر نیز باید در طول ولی فقیه حرکت کرده و نقش خود را ایفا کنند نه در عرض ولایت فقیه. بنابراین باید در شرایط مختلف از جمله فتنه باید سعی کنیم شانه به شانه امام حرکت کنیم یعنی نه از امام جلو بیفتیم و نه عقب.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب