امروز: چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/05/01]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 8821 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

قزلی در نشست خبری شعر فجر اعلام کرد؛

دبیران و شاعران همه ملی هستند/ در جشنواره شعر این دوره برگزیده خواهیم داشت/ حذف بخش شعر از کتاب سال

خبرایران: مهدی قزلی دبیر اجرایی «نهمین دوره جشنواره شعر فجر» تبرک آغاز برنامه محافل را در مشهد مقدس دانست و گفت: جشنواره شعر فجر در مشهد، آبادان، همدان، کیش، تبریز و محفل جوانان در برج میلاد هفتم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود
دبیران و شاعران همه ملی هستند/ در جشنواره شعر این دوره برگزیده خواهیم داشت/ حذف بخش شعر از کتاب سال

به گزارش خبرایران، نشست خبری «نهمین دوره جشنواره شعر فجر» ظهر امروز با حضور «مهدی قزلی» دبیر اجرایی ، «اسماعیل امینی» دبیر علمی و اصحاب رسانه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزارو دراین نشست خبری امینی دبیر علمی این جشنواره اظهار داشت: جشنواره شعر فجر قرار است بازتاب دهنده ره‌آورد سالیان انقلاب در حوزه شعر و ادبیات باشد.

قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در ادامه عنوان کرد: محافل جشنواره شعر فجر از فردا در مشهد آغاز می‌شود، پس از مشهد تا پایان هفته اول اسفند مرتب محافل را در مناطق کشور خواهیم داشت.حتی برخی محافل مثل آبادان در مرکز استان نیستند. برنامه‌های محافل در استان‌ها عبارتند از: فردا نخستین محفل در مشهد برگزار می‌شود و در ادامه در 28 بهمن ماه در آبادان به دبیری بهمن ساکی، 29 و 30 بهمن در همدان به دبیری جواد محقق( محفل شعر کودک و نوجوان)، 3 و 4 اسفند در کیش به دبیری علی محمد مؤدب، در 5 و 6 اسفند در تبریز به دبیری صالح سجادی برپا خواهد شد، اما اختتامیه در نمیه اسفند برگزار می‌شود.

قزلی پیرامون برنامه‌های شعرخوانی خارج از کشور هم عنوان کرد: قرار است سه محفل در شهرهای کابل، بصره و باکو و گنجه برگزار شود، در کابل محمدحسین جعفریان، در بصره حیدری آل کثر و در آذربایجان ناصر فیض دبیر خواهند بود.

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با بیان اینکه مجموعا همراه با ترانگیزان 11 برنامه طی کمتر از یک‌ماه برگزار می‌شود، افزود: در بصره تعدادی از شاعران شعر عربی می‌خوانند، اما تعداد شاعران اعزامی به اندازه‌ شعرخوانی‌ها است.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر تبرک آغاز برنامه محافل را در مشهد مقدس دانست و گفت: مشهد، آبادان، همدان، کیش، تبریز و محفل جوانان در برج میلاد هفتم اسفند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد:‌ تأکید دارم بر اینکه این محافل استانی نیست،‌ بلکه محافل ملی هستند، این برنامه‌ها با نظر هیئت علمی تمرکززدایی شده است،‌ دبیران انتخاب شده برای این محافل نیز شاعران ملی هستند و شاعرانی که برای شعرخوانی انتخاب شده‌اند نیز ملی هستند و همگی توسط هیئت علمی جشنواره مورد بررسی قرار گرفته اند.

قزلی در این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ارسال 15 نامه به اصناف فعال شعر چه ثمراتی داشت عنوان کرد: طبق آئین نامه ما از مجموعه‌های ادبی مهم و معتبر درخواست کردیم تا کتاب‌هایی را مطرح کنند، اخبار در سایت هست اما هر مجموعه هم نامه نگاری خود را داشته، و البته با توجه به اینکه زمان اعلامی برای معرفی کتاب‌ها گذشته است اما دوستان در دبیرخانه در حال پیگیری هستند.

این دبیر اجرایی شعر فجردرباره اینکه بهتر نبود واژه بین‌المللی از این دوره جشنواره شعر فجر حذف می‌شد چرا که تنها شعرخوانی و اعطام شاعران برای محفل شعرخوانی بین‌المللی لقب نمی‌گیرد و آیا نباید آثار شاعران بررسی شده و یا آنها دعوت می‌شدند، توضیح داد:  وقتی شاعری از کشورهای دیگر به جشنواره می‌آید ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما اکنون می‌دانیم شاعرانمان چه شعری می‌خوانند،‌ هم‌چنین ما حوزه زبانی را از زبان فارسی به زبان ترکی و عربی نیز گسترش دادیم و اکنون از فضای گفتمانی ما به فضای زبانی آن‌ها شعر خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: از بابت بین‌المللی بودن بنظر می آید با فرض کامل شدن محافل، در این دوره این وجه بهتر از دوره‌های گذشته باشد، زیرا شاعران آن کشور در محافل شعری ما حضور می یابند و شعر می خوانند و شاعران ما هم شعر می خوانند، بنابراین ما حوزه زبانی را گسترده کرده‌ایم.باید با قضیه واقع‌بینانه برخورد کنیم، زیرا حوزه زبان فارسی گسترده نیست، هرچند ظرفیت‌هایی دارد اما باز هم ما در تنگنا هستیم.

این مدیر اجرایی کمبود زمان برگزاری و محول شدن این مسئولیت به بنیاد را دلیل دیگر بر این مدعا برشمرد و اضافه کرد: جشنواره شعر فجر مدت زیادی نیست که برگزاری‌ آن به بنیاد محول شده و پیش از آن هم ما جایزه جلال آل احمد را داشتیم، در هر حال اتفاقی که در حال وقوع است اتفاق بدی نخواهد بود.

امینی دبیر علمی جشنواره نیز در پاسخ به سوال دیگر فارس مبنی براینکه سهم شهرستان‌ها آیا تنها شعرخوانی است یا در داوری‌ها هم سهیم خواهند بود، گفت: برای انتخاب داوران ساکن کجا بودن داور مهم نبود، از هر کسی که امکان داوری بود استفاده کردیم و هیات علمی هم تصویب کرد، تمام این موضوعات فارغ از این است که داور ساکن کجا باشد.

امینی تقسیم بندی داوران را به تهرانی و شهرستانی بودن صحیح ندانست و ابراز داشت: این تقسیم بندی‌ها خوب نیست، محل سکونت افراد اهمیتی ندارد، برای داوری قالب افراد و اساتید برجسته اط شهرهای مختلف آمده‌اند.در بخش بررسی کتاب شرط ملیت نیست، شرط نشر کتاب در جمهوری اسلامی ایران است.

قزلی در پاسخ به این پرسش که آیا به دلیل ارزیابی کتاب‌های شعر در جایزه شعر فجر بخش شعر از جایزه کتاب سال حذف شده است،‌ گفت:‌ هم کتاب سال و هم جشنواره شعر فجر به نوعی توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود،‌چندان مناسب نیست که هم خانه کتاب کتاب‌های شعر را ارزیابی کند و هم بنیاد ادبیات داستانی در قالب جشنواره شعر فجر این اقدام را انجام دهد.

وی گفت:‌ از طرف دیگر تاکنون تنها در یک دوره کتاب شعر در جایزه کتاب سال برگزیده شده است،‌ و معمولا ما در کتاب سال کتاب شعری به عنوان اثر برگزیده نداشته‌ایم.اما در جشنواره شعر فجر این دوره این اتفاق رخ خواهد داد و از این به بعد به طور مستمر این اقدام انجام می‌شوئد. انتخاب کتاب‌های حوزه داستان نیز که در جایزه جلال انجام می‌شود. پس به نظر می‌رسد این تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر حذف بخش شعر از جایزه کتاب سال تصمیم درستی باشد.

در این نشست درباره میزان آثار رسیده به مرحله نهایی هم اعلام شد: داوری بخش اول تمام شده و آثار وارد دور نهایی شده اند، همه آثار منتشر شده در قالب کتاب شعر در سال 92 در داوری‌ها وارد شده‌اند، مجموعه حدود 5 هزار عنوان شناسایی شد؛ در این میان 40 کتاب در حوزه شعر، و بین 30 تا 35 کتاب هم درباره شعر و حدود 42 اثر در حوزه کودک و نوجوان به مرحله نهایی رسیده است، اما باز هم اعلام می‌کنیم داوران حق دارند کتاب‌هایی را به فهرست داوری بیفزایند.

امینی که در جمع تعدادی از خبرنگاران حوزه ادبیات رسانه‌های مختلف سخن می‌گفت‌، از نوع ارسال خبر توسط برخی رسانه‌ها گله کرد و گفت: اقتضای کار مطبوعاتی در حوزه ادبیات ایجاب می‌کند که با حوزه‌هایی مثل فوتبال، مسائل سیاسی و حوزه‌ای مثل سینما فرق داشته باشد. در این حوزه‌ها ایجاب می‌کند که با نوع انتخاب تیتر مخاطب را به سمت خبر جذب کنند. اما در حوزه ادبیات و فرهنگ ایجاد جاذبه مربوط به حاشیه‌ها نیست بلکه جذابیت‌ها از متن می‌آید.

وی در پایان اینگونه در توصیه با خبرنگاران صحبت کرد و افزود: جنس مخاطب فرهنگ و ادبیات با جنس مخاطب ورزش یا حوادث متفاوت است. اما عده‌ای از خبرنگاران حوزه های دیگر وارد حوزه فرهنگ و ادبیات می شوند و سعی می کنند جذابیت های آن حوزه ها را با خود به فرهنگ بیاورند. در حالی که زیبایی ها و جذابیت های حوزه ادبیات و فرهنگ به خاطر مسائل حاشیه ای نیست بلکه از خود متن است.

در پایان این مراسم پوستر جشنواره رونمایی شد اما قزلی از نام طراحان آن خودداری کرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب