امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9024 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۹:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد؛

حمایت از بازار سرمایه، تصمیم و اراده استراتژیک دولت/ نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسوولان ارشد اقتصادی

خبرایران : نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسوولان ارشد اقتصادی عصر امروز با حضور وزیر اقتصاد در محل سالن مدرس وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.
حمایت از بازار سرمایه، تصمیم و اراده استراتژیک دولت/ نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسوولان ارشد اقتصادی

به گزارش خبرایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، در ابتدای این نشست که با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضای شورای عالی بورس و فعالان بازار سرمایه برگزار شد، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور برای تقویت  بازار سرمایه گفت: عزم و تلاش جدی ما در این است که نواقص و راههای طولانی و غلط را برطرف نماییم.

سیف با انتقاد از اطلاع رسانی های نادرست در مورد معوقات بانکی گفت: اعلام اطلاعات نادرست از معوقات بانکی بزرگ که عمدتا مربوط به گذشته است، باعث تزلزل بازار سرمایه می شود.

وی در مورد ارتباط نرخهای موجود در بازار پول و سرمایه نیز گفت: نرخ سود بالای نظام بانکی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: باید با یک آرامش و منطق صحیح، تصمیمات را اتخاذ کرد تا کمترین آسیبی به بازار سرمایه وارد نشود.

وی گفت: نرخ سودهای مورد نظر بانک مرکزی به طور کامل اعمال نشده و تلاش می کنیم نرخ سود واقعی برای فعالیت ها را ارزیابی و اعمال نماییم.

سیف گفت: بازار سرمایه مسئولیت تامین مالی های بلند مدت و فعالیت های سرمایه گذاری را دارد، ولی نظام بانکی مسئولیت تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه های کوچک را برعهده دارد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری این نشست ها نشان دهنده نگاه ویژه مسوولان اقتصادی، دولت و مجلس به بازار سرمایه می باشد.

وی تاکید کرد: حمایت از بازار سرمایه، تصمیم و اراده استراتژیک دولت است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه یکی از مشکلات فراروی بازار سرمایه، تصمیمات مقطعی و ناپایدار است، تصریح کرد: امروز به این عقلانیت رسیده ایم که برای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور و بزرگ شدن حجم سرمایه نیازمند تصمیمات پایدار می باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید متناسب با ظرفیت پولی کشور برنامه ریزی کنیم گفت: یکی از مشکلات اساسی ما اقتصاد دولتی و تعیین بودجه برای پروژه ها توسط دولت می باشد در حالیکه دولت باید سیاستگذار و حامی باشد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس کل بانک مرکزی سکاندار اقتصاد کشور است، تاکید کرد: در صورت استقلال  بانک مرکزی، شاهد شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

در بخش دیگری از نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم در قانون اساسی و هم در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و نیز تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص فعال بودن بخش خصوصی اقتصاد گفت: کارها و فعالیت های اقتصادی باید در دست بخش خصوصی کشور باشد و اختیارات لازم را داشته باشد تا توانمندی ها و بهره وری خود را نشان دهد.

نعمت زاده با انتقاد از وجود تعداد زیاد قانون گفت: این همه قانون برای بخش اقتصادی نیاز نداریم و اگر بخواهیم بخش خصوصی ما فعال باشد باید آزادی عمل بیشتری به این بخش بدهیم.

وی با بیان اینکه اصل ذینفع واحد امری درست می باشد تصریح کرد باید بررسی کنیم این ذینفع واحد برای چه مقیاس و اقتصادی تهیه و تدوین شده و مقررات مربوط به آن باید اصلاح گردد.

نعمت زاده ابراز امیدواری کرد، تک نرخی شدن نرخ ارز سبب می شود عدم تصمیم گیری به موقع و صحیح برطرف شود.

در ادامه این نشست وزیر نفت در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی ها گفت: ما هیچ پیشنهادی در لایحه دولت برای خوراک پتروشیمی ها ندادیم بلکه این پیشنهاد از سوی مجلس بود.

زنگنه گفت: با حمایت وزیر اقتصاد و سازمان بورس امیدواریم سال 94 را سالی درخشان برای بورس انرژی رقم بزنیم.

وی اعلام آمادگی کرد، ما می توانیم تا یکصد هزار بشکه نفت را در بورس انرژی عرضه کنیم و برای این کار از روش های مختلف مانند پیش فروش و اوراق مشتقه استفاده خواهیم کرد.

زنگنه با رد این ادعا که گفته می شود وزارت نفت با بخش خصوصی مخالف است، خاطرنشان کرد: لزومی ندارد دولت در پالایشگاه و پتروشیمی ورود پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم، اظهار داشت باید قاعده بورس را هم از نظر تعداد و هم از نظر میزان سرمایه افزایش دهیم.

وزیر نفت در پایان سخنان خود با اشاره به لزوم تقویت کارآفرینان گفت: باید سازمان اداره ی کشور برای وضعیت عادی متعارف باشد.

در ادامه این نشست، رییس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به ارایه گزارشی از وضعیت گذشته و فعلی بازار سرمایه کشور پرداخت.

حقیقی با ارایه آماری از فعالان بازار سرمایه کشور گفت: کلیه معاملات بازار سرمایه در بورس توسط ۱۰۷ کارگزار با ۵۷۰۰ کارمند انجام می شود.

وی افزود: این تعداد ۷۰ درصد از کل شاغلان بازار سرمایه را تشکیل می دهد.

این عضو شورای عالی بورس ادامه داد: شرکتهای کارگزاری تعداد ۱۲۰۰ شعبه و نمایندگی در کشور برای ارایه خدمات به سرمایه گذاران و سهامداران دایر کردند.

حقیقی با بیان اینکه در طی یکسال گذشته بازار سرمایه در مسیر نزول قرار گرفته و اکثرا در شرایط نامساعد بسر می برند، خاطرنشان کرد: برای خروج از شرایط کنونی تلاش می کنیم و امیدواریم وضعیت بهبود یابد.

وی در پایان تاکید کرد: کارگزاران در صف مقدم جبهه بازار هستند و در توسعه بازار سرمایه کشور نقش مهمی ایفا می کنند.

در این نشست میر صانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار نیز به تشریح مسایل و مشکلات موجود در بازار سرمایه کشور پرداخت.

وی کاهش ارزش بازار سرمایه و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ بهره مالکانه معادن توسط مجلس شورای اسلامی را به عنوان برخی از مشکلات این بازار برشمرد.

میر صانعی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب، افزایش تعامل و مشارکت ارکان بازار سرمایه با همدیگر و حرکت به سمت استانداردهای جهانی، دخالت در کشف نرخ در بورس کالایی و صندوق تثبیت بازار سرمایه را از جمله درخواست های حوزه بازار سرمایه برشمرد.

وی مشکلات مالیاتی، عوارض کسب و پیشه کارگزاران بورس، تقویت جایگاه تشکل های صنفی و حرفه ای بازار سرمایه و اصلاح برخی قوانین و مقررات بازار سرمایه را به عنوان برخی از مسایل و مشکلات در حوزه حرفه کارگزاری عنوان کرد.

در بخش دیگری از این نشست از سه شاخص جدید "شاخص قیمت"، "شاخص هم وزن" و "شاخص قیمت و بازده نقدی" رونمایی شد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب