امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9145 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱:۱۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مهندس خداکرم جلالی خبرداد؛

تعرفه واردات چوب به صفر رسید/ اعلام شکایت سازمان جنگل ها از متصرفان اراضی قم/ عنوان شانزدهمین کشور حافظ جنگل ها به ایران رسید

خبر ایران، مهندس خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور کاهش پوشش سطح جنگلی طی سال های 200 تا 2012 در ایران 1/0 درصد و در جهان 8/3 درصد بوده است.
تعرفه واردات چوب به صفر رسید/ اعلام شکایت سازمان جنگل ها از متصرفان اراضی قم/ عنوان شانزدهمین کشور حافظ جنگل ها به ایران رسید

به گزارش خبرنگار خبرایران، مهندس خداکرم جلالی درنشست خبری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال 2014 موسسه بین‌المللی با استفاده از 650 هزار تصاویر دقیق ماهواره‌ای، جنگل‌های کشور‌های مختلف و میزان پوشش گیاهی و تغییر کاربری آنها را مورد ارزیابی قرار داده که از میان 178 کشور ایران در حفاظت از جنگل‌های با پوشش گیاهی بالای 50 درصد رتبه‌ شانزدهم را دریافت کرده و از 100 نمره در نظر گرفته شده برای ارزیابی‌ کشور‌ها، ایران نمره 84 را دریافت کرد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین کاهش پوشش سطح جنگلی طی سال های  200  تا 2012 در ایران 1/0 درصد و در جهان 8/3 درصد بوده است.

وی در خصوص وضعیت مراتع و حضور دام در آن اظهار کرد: در حال حاضر 8/7 درصد مراتع غنی، 25 درصد آن با پوشش گیاهی متوسط و مابقی آن جزو مراتع فقیر به شمار می‌رود که با توجه به شرایط فعلی درصدد  حمایت از دامداری صنعتی هستیم تا بتوانیم حضور دام‌های سبک در عرصه‌های مرتعی را تا 30 درصد کاهش دهیم.

وی تصریح کرد:‌ در این راستا عملیات پرورش و بهسازی جنگل‌ با مشارکت مردم در سطح 20 هزار هکتار، اجرای سامانه آبگیر باران در سطح 6 هزار هکتار، نهال‌کاری مشارکتی با گونه‌های بومی و اقتصادی در سطح 6 هزار هکتار و تأمین نهال مورد نیاز 700 هزار اصله انجام گرفت.

این مقام مسئول از دیگر اقدامات انجام شده را گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی در سطح 135 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی در سطح یک میلیون هکتار، استعدادیابی و تعیین کاربری براساس توان اکولوژیک در سطح 20 هزار هکتار و ایجاد کمربند حفاظتی به میزان 500 کیلومتر از اهم اقدامات سازمان در سال 93 است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه اطفاء حریق در سطح 18.4 هزار هکتار و خلع‌ید از متصرفان در سطح 10 هزار هکتار، تشکیل کمیته مبارزه با زمین‌خواری و مبارزه با قاچاق چوب و زغال و کشف 6 هزار و 722 متر مکعب چوب، هیزم و بوته و 183 تن زغال از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان است.

جلالی افزود: جهت مبارزه و برای جلوگیری از قطع درختان و استفاده از چوب های جنگلی برای تهیه سوخت بیش از 500 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در نقاط بحرانی نصب شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری کاهش 30 درصدی بهره‌برداری از طرح‌های جنگلداری اتفاق افتاد اظهار داشت: در راستای عملیات احیا و توسعه عملیات ممیزی مراتع در سطح 659 هزار هکتار، عملیات اصلاح و احیای مراتع در سطح 20 هزار هکتار، تولید نهال 34 میلیون اصله، توسعه جنگل‌کاری در سطح 45 هزار هکتار از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

 رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: در حوزه ساختارها و قوانین و مقررات با محوریت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، منابع طبیعی و آمایش سرزمین گفت: بازنگری در قوانین منابع طبعیی کشور در راستای جامع‌نگری، کارآمدی و روزآمد نمودن قوانین تحت عنوان لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار فرهنگ منابع طبیعی با تأکید بر ارتقای ابعاد حفاظت و نقش بازدارندگی جرائم و جلب مشارکت‌های مردمی صورت گرفته است.

جلالی تصریح کرد: ایجاد 4 مجری در ساختار تشکیلات اجرایی سازمان در زمینه‌های احیای جنگل‌های زاگرس، توسعه گیاهان دارویی، توسعه پارک‌های جنگلی و جنگل‌کاری دامنه جنوبی البرز و تهیه برنامه راهبردی آبخیزداری با توجه به شرایط بحران آب در کشور و خشکسالی و بیلان منفی در دشت‌های حاصلخیز کشور و فرونشست زمین از دیگر اقدامات انجام شده سازمان با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه تهیه برنامه توسعه جنگل‌کاری در مناطق مستعد کشور با رویکرد اقتصادی و مشارکت مردم که با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه نزولات آسمانی و احیای جنگل‌های تخریب شده که تاج پوشش آنها زیر 5 درصد است از اقدامات سازمان در حوزه ساختارها و قوانین و مقررات با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اظهار داشت:‌ عامل افزایش گازهای گلخانه‌ای در دنیا استفاده از انرژی‌های فسیلی و کاهش سطح جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار رسیده است.

مهندس جلالی گفت:‌ برای رسیدن به تعادل و کاهش گازهای گلخانه‌ای که تهدیدی جدی برای منابع طبیعی به شمار می‌رود باید مصرف سوخت فسیلی را کاهش و سطح جنگل‌ها و فضای سبز را افزایش دهیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور با اشاره به واردات چوب و کاغذ به دلیل کمبود شدید در کشور اظهار کرد: از حدود 5/6 میلیون مترمکعب نیاز داخلی به این محصولات حدود سه میلیون متر مکعب آن از محل زراعت چوب و جنگل‌های متروکه و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

جلالی افزود: در زمینه‌ واردات، تعرفه چوب به صفر رسیده و واردات آن تنها منوط به اخذ گواهی‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای است اما باید واردات چوب و فرآورده‌های آن را به کشور تسهیل کنیم تا فشار به منابع داخلی وارد نشود.

وی بیان داشت: در کنار سهولت واردات چوب توسعه زراعت آن هم جزو برنامه‌های سازمان بوده به طوری که حدود 2 هزار هکتار بر سطح آن افزوده شده است.

  اعلام شکایت سازمان جنگل ها از متصرفان اراضی قم

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص وضعیت پرونده فرودگاه بین‌المللی قم افزود: مراحل احداث فرودگاه بین‌المللی قم که از چند سال قبل شروع شده، از همان ابتدا بدون اخذ مجوز و طی کردن مراحل قانونی در محل اراضی منابع طبیعی و ملی صورت گرفته است.

مهندس جلالی گفت: ساخت‌وساز غیرقانونی در این منطقه به دلیل آن صورت گرفت که در گذشته از قدرت سیاسی مسوولان استانی قم مانند استاندار استفاده شد تا مراحل قانونی آن طی نشود و علی‌رغم شکایت‌های متعدد سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری توجهی به این شکایت نشد.

وی اظهار داشت: برای ساخت این فرودگاه حتی از سازمان هواپیمایی کشوری نیز که اولین و مهم‌ترین مرجع صدور مجوز برای انجام این پروژه است، هیچ مجوزی دریافت نشده بود هرچند که واگذاری اراضی نیز جزو وظایف سازمان امور اراضی کشور است.

جلالی با بیان این‌که در این پروژه پیش از آغاز کار و طی مراحل قانونی از طریق تبلیغات گسترده به مردم سهام فروخته شده است، تاکید کرد: در این زمینه اگر مراحل قانونی طی و مجوزهای لازم دریافت شود مشکلی وجود ندارد اما باید شرایط استاندارد و موقعیت برای احداث و راه‌اندازی این فرودگاه در این منطقه وجود داشته باشد.

وی همچنین در خصوص ساخت و سازهای غیرقانونی در منطقه اجت سوادکوه اظهار داشت: با توجه به بازدید‌هایی که از این منطقه صورت گرفت، ساکنان آن از قدیم‌الایام دامدار بوده و در آنجا کومه داشتند که نمی‌توان حق زندگی را از آنها گرفت اما برخی در این روستا ساخت‌وسازهای جدیدی بدون مجوز انجام دادند که پرونده‌ آنها در دادگاه در حال پیگیری است و تعرض به اراضی منابع طبیعی و ملی در این منطقه و تصرف آن منتفی خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه اظهار داشت: بخشی از وضعیت کنونی دریاچه مربوط به اقداماتی از قبیل سدسازی و بخش دیگر مربوط به مسائل اقلیمی است. دستگاه‌های مختلف براساس یک مدیریت جامع باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و  موضوعات مشابه آن را پیگیری کنند.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در پدیده اخیر بروز ریزگردها در استان خوزستان مشکل از مناطق جنوب شرقی اهواز حاصل شده است، افزود: این موضوع قبلاً سابقه نداشت ولی براساس ارزیابی سازمان هواشناسی میزان بارندگی در جنوب شرقی خوزستان حدود 70 درصد کاهش یافته ضمن اینکه بارندگی در سال جاری در استان خوزستان نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

جلالی ادامه داد: حدود 5/7 میلیون هکتار کانون‌های بیابان‌زا در کشور داریم که گاهی این مناطق باعث بروز پدیده ریزگردها در کشور می‌شود.

وی افزود: به طور کلی نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد که چند درصد از منشأ بروز ریزگردها داخلی یا خارجی است اما بیشتر از 90 درصد این پدیده منشأ خارجی دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات کوتاه‌مدت برای مبارزه با این مشکل گفت: مقرر شده تا مکان‌هایی مثل تالاب‌های خشکیده سهم آب آنها رها شود و همچنین مناطقی که برای مالچ‌پاشی مناسب است در آنجا این اقدام صورت گیرد.

جلالی افزود: جنگل‌کاری و نهال‌کاری از اقدامات دیگری است که برای مبارزه با این پدیده باید انجام شود و در حال حاضر با توجه به فصل نهال‌کاری می‌توان تا اواخر فروردین اقدام به این کار نمود.

وی ادامه داد: ایجاد صندوق‌های توسعه منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و تاکنون در دو استان این کار انجام شده و با موافقت وزیر جهاد کشاورزی در سایر استان‌ها نیز در سال 94 تشکیل این صندوق‌ها ادامه می‌یابد.

وی در پایان برای نجات خشکیدگی جنگل‌های زاگرس بیان داشت: برای اجرای این کار سالانه نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار و مشارکت مردم را داریم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب