امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 94 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۴:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری؛

آئین نامه نظام تامین اجتماعی چند لایه به زودی تقدیم دولت می شود

خبرایران : رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «تفاهم ژنو، تفاهم خوبی است» گفت: هیچ فعالیتی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب این تفاهم متوقف نشده و نخواهد شد.
آئین نامه نظام تامین اجتماعی چند لایه به زودی تقدیم دولت می شود

 به گزارش خبرایران  ؛ایراندخت عطاریان افزود :در برنامه پنجم توسعه، تکالیف مهمی بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است، از جمله استقرار نظام جامع تأمين اجتماعي چندلايه که اجرای ان تحول اساسی در معیشت و درامد ذینفعان این صندوق به خصوص بازنشستگان و کارکنان دولت ایجاد خواهد کرد .

وی با اشاره به اینکه بیشتر كشورهاي جهان براي تأمين رفاه بازنشستگان و سالمندان خويش به ايجاد سيستم‌هاي بازنشستگي چند لايه روي آورده‌اند اظهار داشت اجرای اين سيستم‌ها هر چند در كشورهاي مختلف اشكال گوناگوني دارند، اما به‌طور كلي در لايه‌هاي مختلف خويش، سطوح مختلف نيازهاي افراد را هدف قرار مي‌دهند.

 عطاریان درباره ویژگی ها ی این برنامه تصریح کرد،لايه‌هاي پايه عموماً نقش بازتوزيعي دارند و به تأمين حداقل نيازهاي معيشتي بازنشستگان مي‌پردازند و لايه‌هاي بيمه‌اي، نقش جايگزيني در دوران اشتغال و حفظ جايگاه درآمدي بازنشستگان را بر عهده دارند، طرح‌هاي بازنشستگي تكميلي به عنوان بخشي از سيستم بازنشستگي براي تأمين مناسب مزايا در زمان بازنشستگي در نظرگرفته مي‌شود كه مي‌توانند به صورت اجباري يا اختياري طراحي گردند.

 در صورت اختياري بودن با در نظر گرفتن امتيازات تشويقي(در رايج‌ترين شكل آن، عدم اخذ ماليات از وجوه پرداختي بابت حق بيمه تا زمان پيش‌بيني شده جهت برداشت توسط بيمه شده و در نظر گرفتن معافيت مالياتي برای كارفرما) افراد را نسبت به پس انداز(پرداخت حق بيمه) برای ايام بازنشستگي و كارفرما را جهت مشاركت در طرح ترغيب مي‌نمايند.وظيفه دولت‌ها نيز در اين راستا وضع قوانين و مقررات مربوطه است تا مراقبت لازم از پايداري طرح‌ها (حراست از وجوه بيمه شدگان) را به انحاي مختلف به عمل آورند عطاریان در ادامه با اشاره به مفاد بند (ه) ماده 28 برنامه پنجم توسعه،اظهار داشت صندوق‌هاي بيمه اجتماعي مجاز به افتتاح حساب انفرادي برای بيمه شدگان با مشاركت فرد شده‌اند.

صندوق بازنشستگي كشوري نیز با توجه به شرايط موجود كشور، طرح مقدماتي چگونگي اجراي بيمه تكميلي بازنشستگي(طرح حساب‌هاي انفرادي) براي كاركنان دولت را در چارچوب حفظ وضعيت كنوني سيستم بازنشستگي پيشنهاد مي‌دهد كه با اصلاحات پارامتريك سيستم فعلي مي‌توان افزايش سهم مشاركت در طرح پيشنهادي حساب انفرادي را مد نظر قرار داد.هدف از طراحي حساب‌هاي انفرادي بازنشستگي (بيمه تكميلي) ايجاد پس‌انداز براي بازنشستگان به منظور استفاده در زمان بازنشستگي است تا ضمن آن‌كه از شرايط بهتر زندگي برخوردار گردند، تعهدات مالي وظيفه ذاتي دولت نيز در اين ارتباط كاهش يابد.

چارچوب اصلي طرح بازنشستگي تكميلي مشمولين مقررات استخدام كشوري با توجه به الزاماتي كه بايستي در نظر گرفته شود در حوزه منابع (پرداخت حق بيمه) و مصارف (بهره مندي) منوط به پيش‌بيني انگيزه‌هاي لازم برای مشاركت‌كنندگان است، امتيازاتي كه در صورت عدم مشاركت در طرح از آن محروم خواهند شد. مديريت اين طرح به جهت تضمين سودي كه تقبل مي‌كند مي‌بايست از يك مديريت حرفه‌اي سرمايه‌گذاري برخوردار باشد.

شرايط افرادي كه جهت اين امر انتخاب مي‌گردند بايستي قبلاً تبيين و مورد عمل قرار گيرد و هيأت سرمايه‌گذاري مزبور از استقلال تصميم‌گيري برخوردار و پاسخگوي تصميمات خود باشند، در عين حال مديريت طرح اجبار به شفافيت در حوزه عمل و افشاي مستمر اطلاعات داشته باشد. ساختار مستقل از صندوق بازنشستگي با اركان نظارتي مسئول، بهترين گزينه است.

وی در ادامه گفت در 100 روز گذشته صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر رسالت و وظایف ذاتی خود در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی بازنشستگان و کارکنان دولت برای پياده‌سازي و استقرار بيمه تكميلي بازنشستگي در کشورعلاوه بر بررسی پیشینه و سابقه این گونه سیستم ها در نظام تامین اجتماعی کشور های جهان اقدامات پژوهشی و کارشناسانه را به منظور انطباق ان با ساختارهای سازمان اجرا‌كننده مورد ارزيابي قرار خواهد داد و چگونگي اجرا و ميزان و امكان موفقيت اجراي آن را ارزیابی و اعلام خواهد کرد.

 

مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری اجرای این برنامه را یکی از مهمترین پروژه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید در سال 93دانست و گفت مسیر اینده نظام تامین اجتماعی کشور از نگاه دولت تدبیر و امید متناسب با زیر ساخت ها و ظرفیت های موجود در تمامی ابعاد ترسیم خواهد شد و برقراري و استقرار نظام جامع تأمين اجتماعي چند لايه نیز مبتنی بر تأمین مصالح عمومی جامعه و ایجاد تعادل نسبی بین طبقات اجتماعی در همین راستا پیش بینی شده است

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب