امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9611 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به مناسبت هفته جهانی ایمنی با عنوان «ایمنی برای کودکان»؛

مراسم هم‌پيماني ايمني دانش‌آموزان برگزار شد/ به كارگيري سيستم هاي نوين در راستاي افزايش ايمني در جاده هاي كشور

خبرایران : مراسم هم‌پيماني ايمني دانش‌آموزان به مناسبت هفته جهانی ایمنی با عنوان «ایمنی برای کودکان» با حضور معاونان وزراي راه و شهرسازي و آموزش و پرورش، رئيس پليس راه كشور و جمعي از مسئولان اجرایی حوزه ایمنی برگزار شد.
مراسم هم‌پيماني ايمني دانش‌آموزان برگزار شد/ به كارگيري سيستم هاي نوين در راستاي افزايش ايمني در جاده هاي كشور

به گزارش خبرایران از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، مهندس داود کشاورزیان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در اين مراسم كه در محل مجتمع فرهنگي رضوان برگزار شد، با بيان اينكه در سال‌های اخیر به رغم افزایش چشمگیر تعداد وسایل‌نقلیه شاهد کاهش تلفات رانندگی در كشور بوده‌ايم، اظهار داشت: اين در حالي است كه متأسفانه همه‌ساله تعداد زیادی از هموطنان بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده يا مصدوم و مجروح می شوند لذا  مي‌طلبد اين موضوع بیش از پیش مورد توجه ملي قرار گيرد.

وی با اشاره به اينكه بخش عمده‌ای از سوانح رانندگي ناشی از خطای انسانی است، تصريح كرد : راه و خودرو نیز در تصادفات نقش داشته و از آنجا كه وظیفه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نگهداری از راه‌هاست ، تلاش شده و ميشود تا در زمينه افزايش ایمنی تردد در جاده‌ها به عنوان  اولویت‌هاي نخست این سازمان  قرار گيرد .

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي خاطرنشان كرد: همچنين اين سازمان درجهت ايجاد استانداردهای لازم در راههاي بين شهري در راستاي کاهش رفتارهای پرخطر برخي رانندگان که زمینه حوادث رانندگي را فراهم می‌کند تلاش مي نمايد ، که در این زمینه توسعه و گسترش نصب و به كار گيري دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی  يكي از برنامه هاي سازمان مي باشد .

مهندس كشاورزيان همچنين تجهيز تمام راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های ثبت سرعت غير مجاز امري ضروري دانست  و گفت: در عين حال، در حوزه ارتقای سطح فرهنگی نیز باید تلاش‌هاي بيشتري صورت گيرد. ضمن اينكه باید از سوی رانندگان به حقوق عابر‌ان‌پیاده و دوچرخه‌سواران احترام گذاشته شود و اين موضوعی است که در کشور ما کمتر به آن توجه مي‌شود و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی‌هاي لازم صورت گيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه، با بیان اینکه آموزش و پرورش و صدا و سیما و ساير رسانه ها ضرورت دارد از ابزارهای آموزشي و تبلیغاتی خود برای ارتقای سطح  رفتار رانندگي در جامعه استفاده کنند، اظهار داشت: آموزش در دوران کودکی و نوجوانی بسیار ماندگار است و در این زمینه آموزش و پرورش باید در جهت آموزش رعایت حق تقدم، قوانین و مقررات رانندگی و رعایت حقوق عابران‌پیاده به دانش‌آموزان آموزش دهد‌.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين از وجود بیش از 4000 مدرسه در حاشیه راه‌ها خبر داد و افزود: در سال ۹۴، علاوه بر ارائه آموزش‌هاي ترافیکي به دانش‌آموزان هزار مدرسه بیش از ۸۵۰ مدرسه نيز ایمن‌سازی فيزيكي می‌شوند‌.

اعلام آمادگی همکاری در تمام زمینه‌های ایمنی برای دانش‌آموزان

اين گزارش حاكي است، دكتر حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نيز در اين همايش، از اعلام آمادگي این وزارتخانه براي همكاري با ساير دستگاه‌ها در زمینه توسعه ایمنی و آموزش‌های لازم خبر داد و ابراز اميدواري كرد رونمايي از طرح ارزشمند پیشاهنگ ایمنی كه با هدف جریان مستمر آموزش صورت گرفته است، با آموزش رسمی پیوند برقرار كند.

وی تصريح كرد: نگاه عمیق به مسئله تربیت دانش‌آموزان و نونهالان می‌تواند الگوی مناسب زندگی را برای نسل آینده کشور رقم بزند و امیدواريم با طرح‌های مشترکی مانند همیاران پلیس و پیشاهنگ ایمنی عرصه‌های مختلف آموزشی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان درجهت کاهش سوانح ایجاد شود‌.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه در سند تحول بنیادین شش ساحت تربیتی، تعیین و به تصویب رسيده است، گفت: یکي از اين ساحت‌ها توجه به تربیت بدنی و سلامت است، بنابراین در سیستم جدید آموزشی هدف آموزش و پرورش علاوه بر آموزش‌های علمی، تربیت جسمانی و ارتقاي سلامت و بهداشت دانش‌آموزان است‌.

دكتركفاش خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش تنها اندوخته‌های علمی نیست، بلکه آموزش و یادگیری برای با یکدیگر بودن است و دانش‌آموزان باید بياموزند با دیگران همزیستی داشته باشند و بتوانند زندگی خود را بر این اساس و با استفاده از تجربیات دیگران و نيز در اختیار قرار دادن تجربیات خودشان داشته باشند‌.

وي همچنين از جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها خواست کتاب‌های جدیدالتألیف آموزش و پرورش، به ویژه در مسئله ایمنی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند تا از دیدگاه‌های آنها در این زمینه بهره‌برداري شود.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش آمادگی کامل دارد که جزوات، نرم‌افزارها و بسته‌های آموزشی مربوط به بحث ایمنی را در بين دانش‌آموزان بيش از 105 هزار مدرسه توزیع کند‌. ضمن اينكه تابستان و اردوهای دانش‌آموزی نيز فرصت مناسبی است تا بتوانیم آموزش‌های لازم را به منظور ایمنی به دانش‌آموزان  ارائه دهیم‌.

كاهش تصادفات با به كارگيري تمام توان پليس

سرهنگ حميدي فرمانده پليس راه كشور نيز طي سخناني كوتاه استفاده از تمامي ظرفيت ها و توان پليس راه در جهت افزايش ايمني سفرها و كاهش سوانح را يك وظيفه ذاتي قلمداد كرد و اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي و برخورد با متخلفان را دستور كار جدي پليس راه برشمرد.

10 راهكار برای ایمنی عبور و مرور كودكان

براساس اين گزارش، محمد بخارايي رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نيز در اين همايش، با اشاره به كشته شدن ۱۲۰۰ دانش‌آموز بر اثر سوانح رانندگی در سال ۹۲، گفت: سومین هفته جهانی ایمنی راه‌ها معطوف به حمایت از كودكان و نوجوانان است. ضمن اينكه اولین هفته جهانی ایمنی راه‌ها در سال ۲۰۰۷ با فراخوان ۴۰۰ جوان از ۱۰۰ كشور جهان با موضوع حفاظت از جان جوانان برگزار و مصوبات این جلسات به تصویب قطعنامه‌ای در سازمان ملل منجر شد و بر اساس آن سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ با عنوان دهه كاهش تلفات با هدف نجات جان انسان‌ها نامگذاری شد‌.

وي افزود: در سال ۲۰۱۳ نيز دومین هفته ایمنی با تمركز حفاظت از عابران‌پیاده برگزار و در نهایت امسال هفته جهانی ایمنی با عنوان "ایمنی برای كودكان" در حال برگزاری است كه ۱۰ راهكار برای ایمنی عبور و مرور كودكان مطرح شده است‌.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها خاطرنشان كرد: كنترل سرعت، عدم رانندگی در حال حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی، استفاده دوچرخه‌سواران و موتورسواران از كلاه ایمنی، مهار ایمنی كودكان در خودرو، افزایش توانایی كودكان برای دیدن و دیده شدن، تقویت زیرساخت جاده‌ها، طراحی خودروی مناسب، كاهش خطر برای رانندگان جوان، فراهم كردن مراقبت‌های مناسب برای كودكان مصدوم و نظارت بر كودكان در حاشیه جاده‌ها ۱۰ راهكار برای ایمنی عبور و مرور كودكان توسط سازمان ملل مطرح شد‌.

در بخش ديگري از اين همايش بيانيه اي از سوي يك دانش آموز به نمايندگي از سوي "بچه‌های ایران" با محوريت  ایمنی راه‌ها و با پيام " صدای ما را بشنوید"! قرائت گرديد .

اضافه مي نمايد در این مراسم همچنين مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی ، جمعي از معاونين و مديران سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي  ، مديران آموزش و پرورش و اعضاءي جمعيت طرفداران ايمني راهها حضور داشتند.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب