امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 9645 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اعلام کرد؛

مخاطب به ظاهر فعال و اساساً منفعل است/عرصه خبر گران‌ترین کالای رسانه‌ است/ باید سبک جدیدی در اندیشه ارتباطی پایه‌گذاری کنیم

خبرایران: دکتر حسن خجسته گفت: همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» فرصت خوبی برای ارتباطات است و می‌خواهیم، اندیشه صدرایی و ارتباطات کلاسیک را با ارتباطات مدرن و فضای مجازی پیوند بزنیم.
مخاطب به ظاهر فعال و اساساً منفعل است/عرصه خبر گران‌ترین کالای رسانه‌ است/ باید سبک جدیدی در اندیشه ارتباطی پایه‌گذاری کنیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» صبح امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۴، با حضور«دکتر حسن خجسته»رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات، «دکتر علیرضا دباغ»، دبیر این همایش، «دکتر حمیدرضا حاتمی» مدیر پژوهش دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزارو دراین نشست خبری «دکتر حسن خجسته» رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و رئیس همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین»اظهارداشت: در این همایش نگاه متفاوتی به موضوع اسفار مجازی که برخاسته از ادبیات و اندیشه ملاصدرا است، صورت می‌گیرد و یک اشکال این است که فلسفه از حوزه بیرون نیامده است؛ نه اینکه رجال علمی بیرون نباشند، اما اصل فلسفه در حوزه است؛ برهمین اساس با فلسفه ملاصدرا، نگاه جدیدی به فضای مجازی خواهیم داشت که این بحث در همایش اسفار مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر خجسته با تأکید بر اینکه باید اندیشه صدرایی را از گوشه‌های علم به حوزه‌های علمی و کاربردی وارد کنیم، افزود: در واقع این همایش فرصت خوبی برای ارتباطات است و می‌خواهیم، اندیشه صدرایی و ارتباطات کلاسیک را با ارتباطات مدرن و فضای مجازی پیوند بزنیم و فضای مجازی در کشور ضبط و ربط منسجمی ندارد و در این همایش این موضوع توسط آقای انتظاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و با توجه به چارچوب‌های فکری ساخته‌یافته در حوزه ارتباطات، احساسم این است که ممکن است این همایش تلنگری به برخی از این تفکرات وارد کند.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی در فعلیت مخاطبان بیان داشت: برخی معتقدند که مخاطب فعال است؛ اما به نظرم این ظاهر قضیه است؛ مخاطب به ظاهر فعال است و اساساً منفعل است. عرصه خبر هم گران‌ترین کالای رسانه‌ است. لذا باید سبک جدیدی در اندیشه ارتباطی پایه‌گذاری کنیم.

دکتر خجسته در خصوص پیوست فرهنگی گفت: پیوست فرهنگی به این معناست که در پس هر رویدادی و تکنولوژی جدیدی، تغییراتی هم در حوزه کاربری و اکوسیستم فرهنگی ایجاد می‌شود و به عنوان مثال بعد از اختراع رکاب به عنوان یک تکنولوژی، دنیا هم تغییر کرد. چون قدرت جابجا شد؛ قبل از آن، اسب نقش بارکش را داشت اما با اختراع رکاب، جوامع شهر نشین به نقاطی که هنوز از این تکنولوژی برخوردار نبودند، حمله می‌کردند و پیروز می‌شدند. لذا باید در پس هر رویدادی جوانب مثبت و منفی و منفعت و ضرر آن بررسی شود.

وی با اشاره به یکی از مأموریت‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: تصمیم داریم که در این محل فعالیت‌های کاربردی داشته باشیم؛ به عنوان مثال در ایران روی بحث اخلاق رسانه‌ای کار اندکی انجام شده است؛ در این راستا باید ضوابط روشن شود که این کار یکی از مأموریت‌های پژوهشگاه است.

در ادامه این نشست خبری دکترعلیرضا دباغ، دبیر همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» اظهار داشت: این همایش یک روزه به مناسبت روز جهانی ارتباطات در ۲۸ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۷ دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌شود.

دبیر همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» با اشاره به بخش‌های مختلف همایش «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین» ادامه داد: کرسی آزاداندیشی، تجلیل از اساتید علوم ارتباطات، سخنرانی محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از بخش‌های این همایش است که به موضوعات فضای مجازی، چالش‌های قانون‌گذاری، انتظارات و فرصت‌های پیش رو و همچنین ارتباطات از منظر اندیشه صدرایی پرداخته می‌شود.

دکتر دباغ ابرازداشت: گرامیداشت مرحوم «حسین قندی» و تجلیل از «مهدخت بروجردی علوی» به عنوان نخستین بانوی فارغ‌التحصیل مقطع دکترا در رشته ارتباطات، «سیدمحمد دادگران» و «حوا صابرآملی» از پیشکسوتان علوم ارتباطات از دیگر برنامه‌های این همایش است و در حاشیه این همایش، نمایشگاه تخصصی از کتاب‌های حوزه ارتباطات برپا است و کتاب‌هایی هم که اخیراً منتشر شده با تخفیف ویژه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

دکتر حمیدرضا حاتمی، مدیر پژوهش دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، در ادامه این نشست خبری گفت: برگزاری چنین همایشی بسیار ضروری بوده و برپایی کرسی های آزاداندیشی، مقدمه ی تحول در علوم ارتباطات است.

بنابراین گزارش؛ همایش یک روزه «اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین»، به مناسبت روز جهانی ارتباطات، ۲۸ اردیبهشت ماه سالجاری، از ساعت ۹ تا ۱۷، در سالن همایشهای دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب